Tentoonstelling 'Uitgelicht' over Weesper monumenten vanaf 15 oktober 2017

Weesp is een monumentenstad. Kijk naar de plattegrond en je ziet de contouren van de vesting. En daarmee de rol van de stad in de verdediging van Amsterdam.

Kijk naar de molens en je voelt de bedrijvigheid van Weesp als kloppend hart van het landelijke gebied. Luister naar het carillonconcert op de marktdag en je voelt de culturele rijkdom. Weesp ademt in alles zijn rijke historie. Er zijn zoveel monumenten in onze stad dat je bijna door de bomen het bos niet meer ziet.

Daar gaat Museum Weesp iets aan doen. De komende wintertentoonstelling laat u anders kijken naar vier Weesper monumenten. Ieder monument heeft wel iets bijzonders of een tot nu toe verborgen geheim.

Zo ziet u hoe Weespers via crowdfunding een kerk hebben gesticht. Komt u er achter waar en wanneer de bomen zijn geplant waarvan molen ‘de Vriendschap’ is gebouwd. Luistert u naar het carillon, dat nu al ruim vierhonderdjaar elk kwartier de klokken laat klinken. En krijgt u een kijkje in de militaire geheimen van het torenfort op de Ossenmarkt.

Unieke kans

Naast een bezoek aan de presentatie ‘Uitgelicht’ is er de unieke kans om de monumenten van binnen te bekijken. Heeft u altijd al een kijkje willen nemen in het fort op de Ossenmarkt? Met de molenaar de molen van binnen willen bewonderen? Of een rondleiding langs de bijzondere details van de Grote kerk te krijgen?

Museum Weesp organiseert diverse data waarop het mogelijk is om naast de tentoonstelling ook een kijkje te nemen in het echte monument.

Vrijwilligers

De tentoonstelling is tot stand gekomen door de gebundelde inzet van vrijwilligers. Vrijwilligers vanuit verschillende expertises en enthousiasme. Vrijwilligers van verschillende culturele instellingen en vertegenwoordigers van diverse monumenten uit Weesp.  Gezamenlijk laten wij de rijke historie van de stad, met haar ruim tweehonderd monumenten zien.