Nieuws Archief

Nieuwe tentoonstelling komt eraan!

2017-03-05 13:22:00

Rijke families hebben in de achttiende eeuw wel vaker een Afrikaanse bediende. Dat is een bekend feit. Het is in de achttiende eeuw statusverhogend om met een bediende uit Afrika te pronken. Met prachtige kleding aan laten notabelen zich op schilderijen vastleggen met hun bedienden uit verre oorden. Tientallen schilderijen van dergelijke taferelen uit heel Europa zijn bekend. Weesp vormt hierin geen uitzondering.

Het idee dat deze mannen trouwen, kinderen krijgen en hiermee onze directe voorouders zouden kunnen zijn, werpt een nieuw licht op onze geschiedenis.

Christiaan van der Vegt is in de achttiende eeuw de Afrikaanse bediende van de burgemeester van Weesp. Hij trouwt met een Weesper meisje en krijgt met haar tien kinderen.

Dan overkomt Annemieke van der Vegt (ruim 250 jaar later), als zij niets vermoedend onderzoek doet naar haar voorouders in Weesp, iets heel bijzonders… de uitkomst laat haar niet meer los.