Nieuws Archief

Familiebezoek

2014-05-24 15:40:00

Begin juli bezocht Natasha Van Houten Lockwood het museum. Zij was speciaal vanuit de VS afgereisd naar Weesp, de plaats waar het voor haar allemaal is begonnen. Ze bezocht Villa Casparus en het museum om te ervaren waar en hoe haar 'great, great, great uncle' Coenraad Johannes van Houten (op z'n Amerikaans: 'CJ'), de uitvinder van de oplosbare cacaopoeder, heeft geleefd.

Ze heeft ons een mail gestuurd ('Goedemiddag Meneer Baker') met haar verhaal. Dat begint bij haar grootmoeder Margret Van Houten. Margret is geboren en getogen in Weesp en ze bewaarde als jong meisje goede herinneringen aan Villa Casparus en Weesp. Ze woonde in de Villa toen de Duitsers Nederland binnenvielen. Natasha's 'great uncle' Jacques herinnerde zich dat de soldaten te paard de Villa binnenreden, het huis in beslag namen en de schilderijen van de wanden trokken. Op dat moment besefte Margret dat niets haar meer bond aan Weesp en ze besluit Nederland te verlaten. Met een koffer, waarin wat tafelzilver, kleding en kleine spulletjes emigreerde de familie via Brazilië naar de Verenigde Staten. Daar bouwde Natasha's grootmoeder een nieuw bestaan op met Edward van 't Sas.
Nu is de naam Van Houten voor Amerikanen moeilijk uit te spreken en dus besloot men de beide namen te combineren in de naam 'Lockwood'. Dat zit zo: 'van 't Sas' is letterlijk in het Amerikaans 'of the lock' ('sas'is een oud woord voor 'sluis') en 'Van Houten' wordt letterlijk vertaald 'of the wood', vandaar 'Lock-wood'. Haar vader en oom heten Lockwood, maar Natasha wilde 'Van Houten' terug in haar achternaam uit waardering voor haar Nederlandse roots en voor 'CJ'.

Tijdens het bezoek aan het museum is er een foto van Natasha gemaakt bij het borstbeeld Van Coenraad Johannes en zie: in profiel heeft ze wel iets van 'CJ' !