Lezing Thomas Posthuma over Van Houten op 10 februari

2019-01-29 08:29:00

Op zondagmiddag 10 februari 2019 vertelt Thomas Posthuma in het Stadhuis van Weesp over zijn bijzondere ervaringen en herinneringen als grafisch vormgever bij Van Houten, de wereldberoemde chocoladefabriek in Weesp.

Van Houten, destijds een bedrijf van wereldformaat

Van Houten kreeg mede wereldfaam, omdat de fabrikant zoveel aandacht besteedde aan reclame, verpakkingen en merchandise. Veel beroemde freelance grafische vormgevers en gerenommeerde kunstenaars verbonden hun naam aan deze werkgever, zoals Thom Posthuma Sr. (1893-1941). Zijn zoon Thomas Posthuma, geboren en getogen Weesper, begon in 1959 als assistent van hoofdontwerper Erik Thorn Leeson. Toen Leeson in 1963 vertrok om lector te worden aan de Amsterdamse Rijksacademie, volgde Thomas hem op. Thomas Posthuma was tot de sluiting van de Van Houten fabriek in 1971 acht jaar lang hoofd van de afdeling vormgeving en werkte met twee assistenten.

Lezing in Raadzaal van stadhuis

De lezing vindt om 14.00 uur plaats in de fraaie Raadzaal op de eerste verdieping. Na afloop is de chocoladetentoonstelling in het museum op de tweede etage te bewonderen, inclusief de twee speciale Van Houten kamers. Er is een lift aanwezig.

Bezoekers betalen de normale entreeprijs plus een toeslag van 2 euro p.p. voor de lezing.