Het stijlvolle stadhuis van Weesp

2019-06-07 15:18:00

Nieuwe expositie vanaf 14 juni

In Museum Weesp is een nieuwe wisselexpositie over het bijzondere stadhuis van Weesp en architect Jacob Otten Husly te zien.

Bijzonder monument

Het stadhuis van Weesp is in vele opzichten een bijzonder monument. Het gebouw is één van de meest gave voorbeelden van Nederlands neoclassicisme. Daarnaast is het goed gedocumenteerd; in het archief van Weesp bevinden zich ontwerptekeningen, bouwinstructies en bestekdocumenten. Maar vooral is het een monument van de lokale democratie. Het gebouw is sinds zijn oplevering in 1776 tot vandaag in gebruik als stadhuis. Daarmee heeft het zowel een culturele als een maatschappelijke betekenis.

Jacob Otten Husly

De tentoonstelling richt zich op de architect en op het gebouw. De architect, Jacob Otten Husly was een veelzijdig man. Behalve ontwerper en ambachtsman was hij directeur van de kunstacademie. De stucdecoraties in de Burgerzaal van het stadhuis zijn dan ook van bijzondere kwaliteit. Van nationale betekenis is de marmervloer in de Burgerzaal. Het is een van de weinige uit de achttiende eeuw die nog volledig gaaf behouden zijn.

Nooit eerder getoonde archiefstukken

Uit het archief worden documenten getoond die nog nooit aan het publiek getoond zijn. Ontwerpen die door Husly zelf zijn getekend. Maar ook kijkdozen die de opdrachtgevers een indruk gaven van het interieur.

Rondleidingen door het stadhuis openen gesloten deuren

In de zomerperiode worden rondleidingen door het stadhuis verzorgd. Onder begeleiding van een gids kunnen ruimtes worden bezocht die normaal voor bezoekers gesloten zijn. Waarom staat er een doodshoofd boven deze deur? Hoe komen schilderijen uit de tijd van Rembrandt in dit stadhuis? Waar leidt dit verborgen trappenstelsel heen? Ga mee en ontdek het stadhuis van Weesp.

Deze speciale rondleidingen starten in de periode van 16 juni t/m 3 november elke zondag om 15.00 uur. De tocht door het stadhuis duurt 1 uur en kost € 2,- p.p. (+ entree museum). Aanmelden is niet nodig, groepen alleen op reservering.

Check de openingstijden en entreekosten.

Originele ontwerptekening van Jacob Otten Husly

Originele tekening van architect Jacob Otten Husly